Virker airbaghjelme?

Høvding cykelhjelm til cyklister er designet til at beskytte cyklister under alvorlige cykelulykker. De virker ved at puste op for at reducere slagkraften og derefter tømme hurtigt, hvilket reducerer påvirkningen på bærerens hoved. Fordi de deflatere hurtigt de giver en lav risiko for at hindre en cyklist vision, og er ideelle til nærkontakt med modkørende køretøjer eller fodgængere. De kan også bruges som en sekundær beskyttelse i et nedbrud, hvis de vigtigste beskyttelsesudstyr mislykkes. Med airbags til rådighed for mange typer af hjelme er det ikke underligt, at airbag hjelme til cyklister er blevet sådan et populært valg. Airbag hjelme til cyklister er velegnede til brug for alle. Der er ingen begrænsninger for, hvem der kan bære dem eller under hvilke omstændigheder. Airbags behøver ikke at være fastgjort til rytterens hoved, de er fuldt justerbare og kan bæres i enhver position. Et specielt støbt airbagsystem er indeholdt i hjelmen, som implementerer sig selv, hvis der er et pludseligt slag eller et slag mod siden af hovedet. Da den deflaterede airbag forlader hovedet, skubber den op ad kinderne og templerne, så bæreren ikke føler sig utilpas. Airbag hjelme er lavet ved hjælp af en specielt støbt plast, så de er ekstremt holdbare, lette, lufttætte og alsidige. Nogle modeller af airbags er lavet ved hjælp af revolutionerende materiale kaldet ‘letvægts lamineret skum’. Airbaggen vejer kun en brøkdel af et gram, og dens laminerede skumstruktur sikrer, at airbaggen fordeler vægten jævnt, og der er ingen chance for, at nogen dele vil bryde af. Der er mange andre funktioner, der gør disse hjelme mere komfortable end traditionelle full face hjelme. De fleste airbags i dag har dobbelt foring, hvilket betyder, at de kan bruges som landevejscykel hjelme eller race cykel hjelme. Det betyder, at den ekstra varme, der tilbydes af en airbag, overføres ikke kun til kindområdet, men til hele hovedet, hvilket sikrer større beskyttelse. Disse hjelme er også designet til at have dobbelt stropper, hvilket betyder, at to personer kan ride sammen uden at forårsage ubehag. Et af de mest innovative træk ved airbags på markedet er det faktum, at de kan aktiveres fuldt ud fra en knap i stedet for at blive aktiveret ved hjælp af en kontakt eller en tommelfingerkontakt. Det betyder, at cyklisterne hurtigt kan puste airbaggen op midt i et løb, stoppe, pumpe den op igen og derefter deflatere den igen under etapeløbet. Et af de mest overraskende træk ved denne teknologi er det faktum, at kommercielt tilgængelige airbags kan bruges som standard fuld ansigt hjelme! Den virkelige fordel ved en korrekt monteret airbag er ikke bare at redde liv, men at spare penge også, med nogle modeller, der sælger for op til dobbelt så meget som en standard fuld ansigt hjelm! En sidste funktion, der er udviklet for at gøre disse hjelme mere egnet til cyklister er brugen af silicium gel. Dette er udviklet specielt til at reducere effekten af slid på bærerens hoved. Airbags på markedet før 2021 blev ofte presset i form af bærerens kinder eller næse, med det resultat, at mange enkeltpersoner led en række alvorlige skader på deres luftveje på grund af presset forårsaget af tryk. Disse problemer er nu blevet overvundet af udviklingen af siliciumgelfyldte airbags, hvilket betyder, at der ikke længere er nogen risiko for skade fra den måde, hvorpå de er oppustet. Det er blevet bevist, at disse standard skum hjelme vil give det samme niveau af beskyttelse til cyklister som standard skum hjelme, og i virkeligheden nogle eksperter mener, at de bør klassificeres som landevejscykel hjelme snarere end standard skum hjelme.